Jazz-Improvisation und Kreativität

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(engl. abstract at the end) Nach dem National Institute on Deafness and Other Communication Disorders (NIDCD)  sollte man, wenn man auf kreative Ideen kommen will, ein Instrument beherrschen und improvisieren können.

Wissenschaftler haben herausgefunden, wie sie in der Open Access Zeitschrift PLoS One schreiben, dass beim Improvisieren der für die Selbstbeobachtung und Leistungskontrolle dorsolaterale präfrontale Kortex (DLPFC ) abgeschaltet wird, während eine kleinere Region, der mediale präfrontale Kortex, aktiv ist. Dieser soll beteiligt sein, wenn Gedanken und Handlungen selbst initiiert werden.

Die Funktionen des dort besonders aktiven Areals (Brodmann Areal 10) seien zwar noch nicht wirklich bekannt, aber es scheint verschiedene kognitive Aufgaben zu integrieren.

Die beim Improvisieren unterdrückte Kontrolle, die für zielgerichtetes Handeln erforderlich ist, könnte, so vermuten die Wissenschaftler, den freien, unzensierten und ungeplanten Fluss von Ideen oder Impulsen fördern, die selbstorganisiert und spontan entstehen.

nach Florian Rötzer 28.02.08, www.heise.de

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english abstract: 

To investigate the neural substrates that underlie spontaneous musical performance, we examined improvisation in professional jazz pianists using functional MRI. By employing two paradigms that differed widely in musical complexity, we found that improvisation (compared to production of over-learned musical sequences) was consistently characterized by a dissociated pattern of activity in the prefrontal cortex: extensive deactivation of dorsolateral prefrontal and lateral orbital regions with focal activation of the medial prefrontal (frontal polar) cortex. Such a pattern may reflect a combination of psychological processes required for spontaneous improvisation, in which internally motivated, stimulus-independent behaviors unfold in the absence of central processes that typically mediate self-monitoring and conscious volitional control of ongoing performance. Changes in prefrontal activity during improvisation were accompanied by widespread activation of neocortical sensorimotor areas (that mediate the organization and execution of musical performance) as well as deactivation of limbic structures (that regulate motivation and emotional tone). This distributed neural pattern may provide a cognitive context that enables the emergence of spontaneous creative activity.

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